II Place in National Geographic.PL competition 2010 -PIEKNA ZIMA.
Gold medal, and the pictures of the month August 2016 Norwegian Photo Contest NMi Naturfoto-Fotojakta - MIKRO-KOSMOS


TRANSLATOR

2020-01-05

Z Nowym Rokiem / New Year / Nytt År


Witajcie w Nowym Roku,
Nie zdazylam Wam zlozyc Swiatecznych i Noworocznych zyczen
czasem tak jest ,ze trzeba priorytetowac inne sprawy niz blog.

Nie mniej chcialabym Wam zyczyc
 wszystkiego dobrego w Nowym Roku,
pogody ducha, slonca, usmiechu, radosci,
dobrych ludzi wokol, serdecznosci,
wsparcia, zrozumienia, 
a przede wszystkim ZDROWIA.
Bez niego trudno jest podolac codziennosci.





Jak juz wspominalam w poprzednim poscie, 
pogoda nas nie rozpieszcza.
W ciagu 12 lat w Skandynawii  zrozumialam jak wazne jest 
slonce, a wlasciwie swiatlo dzienne, ktorego tu tak bardzo brak 
w okresie jesienno-zimowym.



Pomyslcie, budzicie sie do pracy o godzinie 6.00 jest potwornie ciemno,
przerwa na lunch o godzinie 10.00 a tu dalej potworne ciemnosci,
godzina 12.00 kolejna krotka przerwa w pracy 
wygladasz za okno i serce sie raduje bo w koncu jest widno.

Jak sie ma duzo szczescia w tych ciemnych miesiacach 
to i mozna slonce o tej godzinie zobaczyc.
Slonce ktore przemyka nisko nad horyzontem, 
i od czasu do czasu wyglada pomiedzy szczytami gor.

W pracy moge zobaczyc slonce, ale w domu nie mam na to szans
 poniewaz mieszkam zbyt blisko wysokiej gory ktora zaslania mi wszystko.

Prace koncze z reguly o 15.00 i wychodzac z pracy widze znow ciemnosci.
W bezchmurne dni, moze byc lekko widno.





Tu gdzie mieszkam, mieszkam w cieniu gory od listopada do prawie marca!!!
Zeby zobaczyc slonce w te mroczne miesiace, 
musze sie wybrac na Droge Atlantycka, 
ktora na szczescie jest zaledwie 7 km od nas, czyli najblizej, 
albo pojechac do innej miejscowosci, czyli po drugiej stronie tej gory ktora nas zacienia. 

Jesli sie trafi rok jak 2019, gdzie slonca od listopada bylo jak na lekarstwo,
a sztorm sztormem poganial, 
to ciezko jest wykrzesic jakakolwiek energie w sobie.

Czuje sie zmeczona, bardzo zmeczona.
Energii starcza (na szczescie) by zmusic sie wstac rano i jechac do pracy.
Niestety po pracy to juz inna historia.
 Sil brakuje na cokolwiek.
A najgorsze w tym wszystkim jest ze to, moglabym spac i spac, 
najlepiej przespac te ciemne miesiace.

I gdybym jeszcze nie lalo tak za oknem, 
to nawet w porywistym wietrze mozna isc na spacer...
A tak... czlowiek kisi sie w domu.




Zaczynam sie dusic...
tesknie za pogoda, sloncem
mozliwoscia wyjscia i pospacerowania.
Fotografia lezy odlogiem...


Czasem zbierzemy troche sil, by pojechac na Droge Atlantycka,
by cos sfotografowac.
Fotografia dla nas to prawie uzaleznienie :)
Gdy dluzej nie fotografujemy, czujemy GLOD!
Cos nas pcha i zmusza do wyjscia nawet w te paskudna pogode.

Ponizej na zdjeciach slynny most Z Drogi Atlantyckiej,
sfotografowany pomiedzy  intensywnymi opadami deszczu i gradobiciem.
Nie powiem, swiatlo w takie sztormowe dni moze byc ciekawe.
Ale! takich dni nie ma wiele.





Ponizej widok z balkonu, zanim przeszla sniezyca i zaslonila nam widoki.




Morze dla mnie jest jak lekarstwo.
Pamietam szwedzkie, kamieniste plaze po ktorych uwielbialam spacerowac.
Spacerowalam i przygladalam sie roznym formom i  kolorom.
Wciaz lubie to robic.
Tyle ze norweskie wybrzeze jest bardziej skaliste niz kamieniste.
Kolorow i form nie brauje.

Uwielbiam siedzic na takich przepieknych  skalach, 
przygladac sie morzu, i zatopic sie w szumie fal.
Obserwowac ptaki i mknace chmury na niebie.

Ponizej kilka zdjec z moich ulubionych miejsc.







Ostatnie tygodnie spedzam na nauce.
Nauce rysowania. 
Musze zabic czyms te pustke, nude i przechytrzec te paskudne sztormy.

W Szwecji probowalam malowania olejem i nawet mi to niezle szlo jak na amatora.
Tu w Norwegii sprobowalam malowania akwarela 
i bardzo lubie te technike choc nie nalezy do najlatwiejszych.
Niektore moje prace szczerze mnie zaskoczyly, 
bo nie sadzilam ze potrafie takie rzeczy tworzyc :)

Kupilam tez suche pastele i z tymi wciaz walcze! 
Efekt mnie wciaz i nadal nie zadawala. 
I sa cholenie trudne do opanowania dla mnie.
Sama technika nie jest latwa. 
Mysle tez ze to wina papieru bo same pastele sa z wyzszej polki. 
Musze zakupic jakis profesjonalny  papier i zobaczyc czy to cos pomoze.

Ponizej kilka moich pastelowych prac, 
jak widzicie malo imponujace.
Ale bede dalej walczyc, dopoki nie wyprodukuje czegosc dobrego.



 






A tu kilka nowych prac olowkiem.
Dzieku bogu mamy internet dzis, a na YouTub mozna znalezc niezle lekcje rysowania.
Bylam milo zaskoczona efektem koncowym.
Na razie probowalam rysowac oko, usta i palec.
Na dlon  czy twarz nie mialam tyle sily i energii.









Probowalam tez rysowania cyfrowego na komputerze.
Moze i z tej techniki  kiedys wyprodukuje cos wiecej ...




No to juz wiecie ze jak mnie nie ma na blogu to produkuje inne rzeczy :)

Przedwczoraj na przyklad
 ja i Wiking dostalismy zapytanie od redaktora jednego czasopisma,
czy bysmy nie zechcieli napisac nowych artykulow dla Niego. 
Wpadlismy na pomysl by napisac wspolnie artykul.
A wlasciwie wykorzystac moje 3 posty z bloga o Dolomitach 
i przetlumaczyc je na norweski.

Masakra, mowie Wam.

Nasz polski jezyk jest bardzo bogaty w slowa, wyrazenia, 
w porownaniu z bardzo ubogim jezykiem Norweskim. 
Cos, co ja opisuje w 3 zdaniach Norweg ujmie w jednym i to bardzo skromnym.
Ogrom pracy by to przelozyc z polskiego na norweski 
w takiej wersji bysmy oboje byli zadowoleni.
Jeszcze gdyby moj Wiking mial lepszy zmysl pisania ,bylo by moze latwiej.
Ale on z tych co: ktorko i najlepiej szybko.

No ale jakos to wyprodukowalismy, 
na szczrecie mamy duzo dobrych zdjec, ktore dodatkowo ubarwia nasze opowiesci.

Czekamy na akcepracje atrykulu no i moze juz w najblizszym czasopismie bedziemy
mogli sie juz nim pochwalic :)


To tyle ode mnie.



Jeszcze raz

WSZYSTKIEGO DOBREGO W NOWYM ROKU













1 komentarz:

Anonimowy pisze...

Tylko pozazdrościć wielu talentów! Tak, nasz polski jest cudownie opisowym językiem, a słowotwórstwo go bardzo wzbogaca.
Sylwia, zima w końcu minie, bo wszystko przemija nawet najdłuższa żmija;)
Wszystkiego dobrego w nowym roku-zdrowia i wielu sukcesów.

zomajka

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...