II Place in National Geographic.PL competition 2010 -PIEKNA ZIMA.
Gold medal, and the pictures of the month August 2016 Norwegian Photo Contest NMi Naturfoto-Fotojakta - MIKRO-KOSMOS


TRANSLATOR

2024-02-20

Szwedzki system emerytalny - Pensionsmyndigheten


Kochani, dzisiaj trochę z innej beczki.
Taka życiowa ciekawostka z zagranicy.

Niedługo minie rok jak mieszkam w Polsce.
Pisałam Wam już wcześniej, że "polska obsługa petenta" w urzędach, 
ma wciąż wiele do życzenia, 
chociaż moja rejestracja w Polsce oraz wyrobienie nowych dokumentów
 przebiegła w miarę bezboleśnie. 

Ale...  no właśnie wciąż jest bardzo wiele tych "ale"
I nie wiem, czy to jest problem systemu w Polsce, 
czy też ludzi tam pracujących.
Myślę że jedno i drugie.

Nie chce tu linczować nikogo, ale fajnie było by brać wzorce z innych krajów,
poprawiać to co jest do poprawienie i uczyć się od lepszych.
Szukać rozwiązań a nie problemów. 
Wprowadzać coś co funkcjonuje i jest sprawdzone już gdzie indziej.

No dobrze.
Ale o czym ja dziś tak zagmatwanie zaczęłam dziś pisać...

Chcę przedstawić moje doświadczenie z przed dosłownie kilku ostatnich dni
które wprowadziło mnie w totalne POZYTYWNE osłupienie 😊.

Kilka dni temu rozmawiałam z moja przyjaciółka ze Szwecji,
i przypadkiem weszło nam na temat przyszłych emerytur.
Nagle... przypomniało mi się, 
że przy załatwianiu spraw przed przeprowadzką do Polski,
zajęłam się tylko i wyłącznie sprawami norweskimi.
Przy tym całym stresie, zamieszaniu i nienajlepszym wtedy zdrowiu,
 nie przyszło mi do głowy, że muszę zadbać również o sprawy w Szwecji.

Szwecja wysyła co roku "pomarańczowe koperty",
jest to informacja o stanie środków odłożonych na twoja emeryturę
(coś na kształt dawnego OFE w Polsce).
I taką informacje otrzymywałam ze Szwecji do Norwegii.

Jak się domyślacie, 
zapomniałam podać informacji o zmianie adresu zamieszkania, 
 na adres polski.

No i kontynuując wątek, trzeba zmienić te moje dane w szwedzkim systemie.
Do szwedzkich systemów już się nie zaloguję, 
bo nie mam czynnej e-legitymacji ani bank_ID,
za pomocą których można mieć wgląd do wszystkich swoich danych 
w systemie szwedzkim i tam je zmieniać, czy załatwiać sprawy urzędowe.
Dodzwonić się jest cieżko, długo się czeka na połączenie,
co też kosztuje nie mało.

Przyjaciółka zadzwoniła tam w MOIM IMIENIU, bo tak można w Szwecji!
by zapytać jak zmienić te dane i gdzie te zmiany wysłać.

Okazało się, że mogłam skorzystać z formularza na ich stronie 
bez logowania się i takie zapytanie tam zadać.
Podaje się nr PESEL  (szwedzki) i jakie zmiany chce się wprowadzić.
No i czeka się na odpowiedz ok 4-5 dni roboczych.
Wysłałam to zapytanie w czwartek.  Poprosiłam o zmianę adresu korespondencyjnego 
oraz prośbę o przesłanie zestawień za rok 2023 na polski adres. 
Bo oczywiście mój ex ma w dupie poinformowanie mnie,
że te dokumenty do niego w tamtym roku trafiły do skrzynki pocztowej
 i by mi ewentualnie to odesłać. 😡

W poniedziałek dostałam ze Szwecji odpowiedź na maila, 
co więcej, poinformowano mnie, że zmieniono mi ten adres korespondencyjny 
oraz wysłano zestawienia za 2023 i 2024 na polski adres.
Proszę idzie? 
Po to jest digitalizacja, by usprawnić system.
W Polsce komunikacja z Urzędami za pomocą maila, ma niestety
wiele do życzenia. 

Niejednokrotnie trzeba iść z własnym papierem/podaniem
 i złożenie go osobiście w danej instytucji. 
Albo co gorsza jesteś odsyłany dalej w celu załatwienia twojej sprawy.

Dziś natomiast ogromne i pozytywne zaskoczenie, 
osłupiałam bo list otrzymałam już do skrzynki!

Bez ceregieli listu poleconego, 
czy za potwierdzeniem odbioru.

Pensionmyndigheten!!! Kłaniam się nisko i dziękuję
za bardzo profesjonalne podejście do petenta.







 

Brak komentarzy: